Mokykla be plastiko

  • Mokyklose vaikai kasdien susiduria su vienkartiniais plastikiniais gaminiais, todėl šią problema būtina spręsti. Siekiant veiksmingai spręsti plastiko taršos problemą į iniciatyvą „Mokykla be plastiko“, svarbu įtraukti visas suinteresuotąsias šalis: tėvus, vaikus ir mokytojus / administraciją.
  • Nors išspręsti vienkartinio plastiko problemą mokyklose nėra lengva, tačiau tai tikrai įmanoma ir kiekvienas gali prie to prisidėti.
  • Yra gana paprastų sprendimų, kurie padėtų sumažinti vienkartinių plastikinių gaminių kiekį mokyklose.

Mūsų pasaulis perpildytas plastiko ir naftos produktais, o mūsų kasdieniai įpročiai kenkia planetai. Nepaisant daugybės įspėjimų, mikroplastikas tapo įprasta mūsų oro, maisto ir vandens dalimi, o kiekvienas žmogus kas savaitę jo praryja, tiek, iš kiek sudaryta kreditinė kortelė. Labai svarbu veikti dabar, kad pakeistume savo įpročius ir apsaugotume aplinką, savo sveikatą ir visų gyvųjų organizmų ateitį.

Mokyklos be plastiko, siekia šviesti ateities kartas apie plastiko pakeitimą tvariais alternatyviais produktais. Įgaudami žinių mokyklose, mokiniai įkvepiami imtis iniciatyvos keisti vartojimo įpročius ir rinktis ekologiškesnius variantus. Ši iniciatyva skatina viso pasaulio moksleivius permąstyti kaip jie naudoja plastiką, suprasti jo poveikį aplinkai ir naudoti tvarias alternatyvas mokykloje ir namuose.

BALTIPLAST projekto pavyzdžiai:

Daugpilio „Vienības“ pradinė mokykla

Bendradarbiaudami su Daugpilio miesto savivaldybe, Baltijos aplinkos forumo Latvijoje ekspertai įtraukė Daugpilio „Vienības“ pagrindinės mokyklos 8 klasės mokinius į dviejų savaičių trukmės projektą, skirtą plastiko atliekų rinkimui ir mažinimui. Naudodamiesi inovatyviomis BALTIPLAST projekto priemonėmis, mokiniai identifikavo skirtingas plastiko rūšis ir išmoko fiksuoti savo klasėje sunaudojamo plastiko kiekį. Per interaktyvius seminarus ir praktinius užsiėmimus jie buvo skatinami formuoti tvarius įpročius ir propaguoti aplinkos tausojimą.

Hamburko „Leuschnerstraße“ pagrindinės mokyklos mokiniai

Šią vasarą Hamburgo Bergedorfo miesto „Leuschnerstraße“ pagrindinėje mokykloje buvo surengti keli sėkmingi seminarai, kurie buvo projekto savaitės apie atliekas ir plastiką dalis. Seminarai, kuriuose dalyvavo 201 mokinys, buvo daugiau nei pusmetį trukusio BALTIPLAST komandos bendradarbiavimo rezultatas.

Į programą įtrauktos interaktyvios diskusijos ir praktiniai užsiėmimai, pavyzdžiui, draugystės apyrankių gamyba ir daugkartinio naudojimo daržovių maišelių dekoravimas. Šia veikla buvo siekiama smagiai ir patraukliai informuoti apie plastiko taršą. Kad geriau suprastų plastiko problemą, prieš projekto savaitę, mokiniai savo klasėse atliko plastiko inventorizaciją. Iniciatyva taip pat buvo pristatyta mokytojams per konferenciją, o tėvams – laiške, kuriame buvo paaiškintas projektas ir jo tikslai.

Norint veiksmingai spręsti plastiko taršos problemą įgyvendinant iniciatyvą „Mokykla be plastiko“, būtina įtraukti visas suinteresuotąsias šalis: tėvus, vaikus ir mokyklos administraciją. Kiekviena grupė atlieka svarbų vaidmenį kuriant tvarią aplinką. Šių grupių bendradarbiavimas užtikrina visapusišką požiūrį į plastiko taršos mažinimą ir skatina visos bendruomenės įsipareigojimą siekti tvarumo.

© Baltic Environmental Forum Germany

© Baltic Environmental Forum Germany

Patarimai skirtingoms suinteresuotoms šalims:

Nustokite prekiauti plastikiniais buteliais ir skatinkite naudoti daugkartinio naudojimo butelius. Vienkartiniai plastikiniai buteliai yra pagrindinis atliekų šaltinis – kiekvieną minutę jų sunaudojama milijonai. Mokyklos gali nustoti pardavinėti plastikinius butelius ir suteikti galimybę pasipildyti savo butelius vandeniu. Skatinkite mokinius atsinešti daugkartinio naudojimo butelius ir apsvarstykite galimybę surengti lėšų rinkimo akciją, kuri padėtų mokiniams įsigyti vardinius butelius. Taip pat galite siūlyti gėrimų ne plastikiniuose, o pakartotinai pripildomuose ąsočiuose.

Sumažinti plastiko naudojimą gali būti labai paprasta, tiesiog grįžkite prie senų įpročių, naudokite daugkartinio naudojimo stalo įrankius, lėkštes ir puodelius. Renginių, pavyzdžiui, mugių ar švenčių, metu daugelis mokyklų renka daugkartinio naudojimo daiktus, kuriuos dovanoja šeimos arba šie daiktai perkami naudotų daiktų parduotuvėse. Juos galima laikyti mokykloje arba pas savanorių, o vėliau panaudoti juos būsimuose renginiuose. Kai kurios bendruomenės netgi turi bendrų daugkartinio naudojimo daiktų, kuriuos grupės gali pasiskolinti, išvalyti ir grąžinti, kad išvengtų vienkartinio plastiko naudojimo.

Venkite plastikinių balionų, vėliavų ir kaspinų. Vietoj jų naudokite medžiagines vėliavas, popierines dekoracijas arba natūralius daiktus, pavyzdžiui, gėles ir lapus. Iškaboms naudokite daugkartinio naudojimo kreidines arba baltąsias lentas, o ne vienkartinius plastikinius plakatus. Jei dalijate dovanas ar dovanų maišelius, rinkitės daiktus be plastiko, pavyzdžiui, knygas, medinius žaislus ar daugkartinio naudojimo indus. Venkite plastikinių smulkmenų ir pakuočių. Vietoj plastikinių maišelių naudokite popierinius maišelius arba medžiaginius maišelius. Pasirūpinkite, kad atliekų konteineriai būtų aiškiai paženklinti ir rūšiuokite atliekas. Tai padeda tvariai tvarkyti atliekas, kurių neįmanoma išvengti.

Kai savo mokykloje sėkmingai sumažinsite vienkartinio plastiko naudojimą, pasidalykite savo pasiekimais. Paminėkite ir padėkokite visiems savo mokyklos darbuotojams ir praneškite kitoms mokykloms ir organizacijoms, kaip jums tai pavyko. Taip galite įkvėpti kitus imtis veiksmų ir padėti spręsti plastiko problemą.

Vietoj vienkartinių plastikinių gaminių rinkitės daugkartinio naudojimo gaminius, pvz., metalinius ar stiklinius vandens butelius, medžiagines servetėles ir patvarias pietų dėžutes. Pirkite produktus, kurie minimaliai arba visai neįpakuoti į plastikines pakuotes. Ieškokite produktų, supakuotų į popierių, kartoną ar biologiškai skaidžias medžiagas. Rinkitės kanceliarines prekes, pagamintas iš perdirbtų ar tvarių medžiagų, pavyzdžiui, bambukinius rašiklius ar perdirbto popieriaus sąsiuvinius. Naudokite valymo priemones su ekologiškomis pakuotėmis ir venkite plastikinių valymo priemonių. Bendradarbiaukite su tiekėjais ir pardavėjais, kurie teikia pirmenybę tvariai veiklai ir siūlo variantus be plastiko.

Puikus būdas įtraukti žmones į šią veiklą – parodyti jiems, kokį poveikį aplinkai daro plastiko naudojimas. Reguliarūs valymo renginiai mokykloje, parkuose, šalia upių ar paplūdimiuose – puikus būdas klasėms, visai mokyklai ar bendruomenei susiburti kartu.

Šie valymo darbai ne tik padeda sumažinti plastiko atliekų kiekį, bet ir užmegzti tvirtesnius ryšius su tėvais ir vietos verslininkais. Be to, vaikams parodoma, kad svarbu prisiimti atsakomybę už aplinką, o ne palikti tvarkymą kitiems. Taip pat galite įtraukti mokinius į plastiko stebėseną ir, remdamiesi gautais duomenimis, inicijuoti informacines kampanijas. Metodikas rasite paspaudę ant nuorodos.

Pirmasis žingsnis – švietimas. Surengę filmo peržiūrą ar diskusiją, kurioje atkreipiamas dėmesys į su vandenynų plastiku susijusias problemas, galėsite paaiškinti, kodėl jūsų mokykla yra įsipareigojusi mažinti plastiko atliekų kiekį. Tėvų įtraukimas į šią veiklą taip pat gali paskatinti jų paramą iniciatyvai.

Apsvarstykite galimybę filmo peržiūrą ar diskusiją vykdyti kelias dienas skirting laiku, kad įsitrauktų kuo daugiau dalyvių. Kad renginys būtų interaktyvesnis, pasirūpinkite, kad po jo į klausimus galėtų atsakyti kas nors, kas domisi šia tema, geriausia studentas arba studentų grupė. Rekomenduojame filmus „A Plastic Ocean” arba “Trashed”.

Mokiniai gali pasigaminti daugkartinio naudojimo maišelių, indelių arba perdirbti plastiko atliekas į naudingus daiktus. Pavyzdžiui, mokiniai gali siūti medžiaginius pirkinių maišelius, dekoruoti senus stiklainius ir naudoti juos kaip talpyklas arba iš plastikinių butelių pagaminti vazonus ar naudoti juos meno projektams. Šie praktiniai užsiėmimai ne tik sumažina vienkartinio plastiko poreikį, bet ir moko moksleivius apie perdirbimo ir tvarumo svarbą, per praktiškus ir smagius projektus.

Tai gali padėti didinti mokinių informuotumą ir skatinti mokinius imtis aktyvių veiksmų, pavyzdžiui, į pamokas įtraukite temas apie plastiko poveikį aplinkai, įskaitant taršos, biologinio skaidymo, poveikio ekosistemoms ir laukinei gamtai temas. Atlikite eksperimentus ar projektus, susijusius su plastiko irimo ir perdirbimo procesais. Į skaitymo sąrašus įtraukite knygas, straipsnius ir esė apie plastiko taršą ir aplinkosaugos problemas. Mokiniai gali rašyti įtaigius rašinius, ataskaitas arba kurti pristatymus apie plastiko mažinimo strategijas.

Gali būti sunku sudėti pietus, nenaudojant maisto, kuris įpakuotas į plastikines pakuotes, tačiau galite bent iš dalies sumažinti plastiko naudojimą. Naudokite termosus sriuboms, nerūdijančio plieno pietų dėžutes ir vietoj plastikinių pakuočių naudokite daugkartines. Rinkitės nefasuotus vaisius ir daržoves ir kartu su vaikais gaminkite naminius užkandžius. Nors daugkartinio naudojimo daiktai iš pradžių kainuoja brangiau, jie yra palankesni sveikatai, ilgainiui sutaupo pinigų ir tausoja aplinką.

Rinkitės rašiklius, kurie yra pakartotinai papildomi, mechaninius pieštukus ir patvarias metalines liniuotes, o ne mažiau patvarias plastikines. Ieškokite kanceliarinių prekių, pagamintų iš perdirbto popieriaus, bambuko ar tvarių medžiagų, pavyzdžiui, medienos. Pirkdami mokyklinius reikmenis ieškokite gaminių be plastikinių pakuočių (arba su minimaliu kiekiu). Naudokite popierinius, medžiaginius arba metalinius segtuvus vietoj plastikinių. Padėkite vaikams patiems pasigaminti sąsiuvinius ar aplankus iš perdirbtų medžiagų.

Pasikalbėkite su vaikais apie tai, kaip svarbu mažinti plastiko atliekų kiekį ir kaip jų veiksmai mokykloje gali turėti įtakos. Bendradarbiaukite su kitais tėvais ir mokykla, kartu įdiekite politiką, kuri skatintų atsisakyti plastiko, pavyzdžiui, atsisakyti vienkartinio plastiko valgykloje ar mokyklos renginių metu.

Parodykite savo vaikams tvarius pasirinkimus namuose, kad jie galėtų tai pritaikyti ir mokykloje. Jei namuose demonstruosite tvarų elgesį, jūsų vaikai natūraliai perims panašius įpročius ir perkels juos į mokyklos aplinką. Tai padės pagrindą aplinkosauginiam sąmoningumui visam gyvenimui.

Bendradarbiaukite su mokyklos administracija, kad įdiegtumėte politiką, kuria siekiama mažinti plastiko naudojimą. Tai gali būti draudimas naudoti vienkartinius plastikinius daiktus, pavyzdžiui, šiaudelius ir vandens butelius, skatinimas naudoti daugkartinio naudojimo alternatyvas ir ekologiškos praktikos skatinimas mokykloje. Pasisakydami už šiuos pokyčius, galite padėti sukurti tvaresnę aplinką mokiniams ir bendruomenei.

Kartu su klasės draugu reguliariai atlikite plastiko auditą klasėse ar pietų patalpose, kad nustatytumėte, kur dažniausiai naudojamas vienkartinis plastikas. Tai reiškia, kad reikia stebėti tokius daiktus kaip plastikinės pakuotės, šiaudeliai, buteliai ir indai. Išanalizavę rezultatus, galite nustatyti dažniausius plastiko atliekų šaltinius ir pasiūlyti alternatyvas, pavyzdžiui, daugkartinio naudojimo indus, metalinius šiaudelius ir ekologiškas pakuotes. Auditai didina sąmoningumą ir suteikia praktinių įžvalgų, padedančių panaikinti plastiko naudojimą mokykloje.

Galite imtis iniciatyvos didinti informuotumą apie plastiko taršą organizuodami pristatymus, kurdami informatyvius plakatus arba rengdami renginius visai mokyklai. Be to, iniciatyvos kaip iššūkiai be plastiko, seminarai ar ekologinės tematikos susirinkimai gali įtraukti visą mokyklos bendruomenę ir įkvėpti kitus perimti ekologiškus įpročius bei sumažinti plastiko pėdsaką.

Plastikinius butelius pakeiskite daugkartinio naudojimo vandens buteliu. Taip ne tik sumažinsite plastiko atliekų kiekį, bet ir išliksite hidratuoti visą dieną. Maistui ir užkandžiams naudokite daugkartinio naudojimo pietų dėžutę ar indą, o vietoj popierinių servetėlių rinkitės daugkartinio naudojimo servetėles. Paskatinkite bendraklasius prisijungti prie šio iššūkio dalydamiesi patarimais ir vienkartinių daiktų mažinimo privalumais, taip pat apsvarstykite galimybę surengti mokyklos masto kampaniją ar renginį, skirtą propaguoti gyvenimo būdą be plastiko.

Sudarykite planą, kaip pereiti prie tvarių produktų, ir atkreipkite dėmesį, kaip tai paveiks jūsų gyvenimo būdą. Išsiaiškinkite, kada dažniausiai naudojate vienkartinius plastikinius gaminius: dirbdami, valgydami ar keliaudami. Ir kiekvieną kartą, kai grįžtate prie savo kasdienės rutinos, pasiruoškite tvaresnį variantą. Naudokite savo buteliuką sporto salėje ir mokykloje pietų pertraukos metu.

Tai gali padėti skleisti informaciją ir paskatinti kitus prisidėti prie vienkartinių daiktų sumažinimo iššūkio. Socialiniuose tinkluose pasidalykite informacija, kaip atsisakote vienkartinių plastikinių daiktų, ir įkvėpkite savo draugus, prenumeratorius, tėvus daryti tą patį. Naudingas ir linksmas turinys pritrauks ne tik naujų prenumeratorių, bet ir padės spręsti plastiko taršos problemą.